Saturday, July 3, 2010

ABIM SABAH AKAN MENGANJURKAN SEMINAR KARYA AGUNG ULAMA & ILMUWAN ALAM MELAYU



2 Julai 2010 - Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Sabah telah membuat kunjungan hormat ke atas Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS), Brig. Gen. Prof. Datuk Seri Panglima Dr. Kamaruzzaman Hj. Ampon. Kunjungan hormat berkenaan adalah untuk membincangkan penganjuran bersama Seminar Karya Agung Ulama & Ilmuwan Alam Melayu yang akan diadakan pada 24 Julai 2010 bersamaan 12 Syaaban 1431H (Sabtu) bertempat di Dewan Resital, Universiti Malaysia Sabah (UMS).

Antara objektif penganjuran seminar ini adalah; untuk mengangkat dan memberi pengikhtirafan terhadap karya-karya agung ulama dan ilmuwan Alam Melayu, meneliti catatan-catatan utama karya-karya agung ulama dan ilmuwan Alam Melayu, menelusuri suasana, persekitaran dan cabaran lingkungan yang menyumbang kepada penerbitan karya agung ulama dan ilmuwan Alam Melayu menarik partisipasi generasi muda untuk menggali khazanah karya agung ulama / ilmuan Alam Melayu dan memperkaya pandangan alam generasi muda dalam memperkasa tamadun Islam Alam Melayu.

Antara agensi kerajaan lain yang turut bersama-sama menjayakan seminar ini adalah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS), Kementerian Belia dan Sukan Sabah (KBSS), Jabatan Belia dan Sukan (P) Negeri Sabah, Universiti Malaysia Sabah (UMS), Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM), Majlis Belia Sabah (MBS).

No comments: