Friday, July 16, 2010

Seminar Karya Agung Ulama & Ilmuwan Islam Alam Melayu


Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Sabah akan menganjurkan Seminar Karya Agung Ulama & Ilmuwan Islam Alam Melayu sempena Muktamar Sanawi ABIM Negeri Sabah Ke-28. Seminar ini adalah anjuran bersama Universiti Malaysia Sabah (UMS), Kementerian Belia dan Sukan Sabah (KBSS), Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Cawangan Sabah. Seminar ini akan diadakan pada 24 Julai 2010 bersamaan 12 Syaaban 1431H (Sabtu) bertempat di Dewan Resital UMS pada jam 8.00 pagi - 5.00 petang. Antara panel yang dijemput untuk membentang kertas kerja ialah Y. Bhg. Dr. Khalif Muammar A. Harris, Fellow Penyelidik, Institut Alam Dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Wan Sabri Wan Yusuf, Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Sdr. Muddin Beting dan Prof. Madya Dr. Hjh Arsiah Baharom.

Seminar ini bakal mengupas karya-karya agung alam melayu yang menjadi bahan rujukan penting untuk generasi kini untuk mengambil ikhtibar dan ilmu daripada karya agung tersebut. Nama seperti Hamzah Fansuri, Ranriri, Prof. HAMKA dan Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas antara tokoh-tokoh ulama dan ilmuwan yang menghasilkan karya agung. Antara karya agung yang menjadi rujukan utama generasi masa kini adalah Tafsir Al-Azhar karya Prof. HAMKA, Risalah Untuk Kaum Muslimin serta Islam dan Sekularisme oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas.

Seminar ini terbuka kepada umum. Penyertaan adalah PERCUMA dan jamuan turut disediakan. Marilah kita bersama-sama memartabatkan karya agung yang menjadi sumber rujukan buat generasi kini.

No comments: